Denne kortlægning er en del af projektet ’Faglige pejlemærker for øget kvalitet i den socialpædagogiske bistand’, som er iværksat og finansieret af Socialstyrelsen.
Pjecen sætter fokus på, hvordan kommune og civilsamfund i fællesskab og sammen med den unge kan styrke unges overgang til egen bolig.
Pjecen præsenterer de unges egne stemmer og erfaringer med at komme i egen bolig. Den formidler deres viden om, hvad der er vigtigt, og hvad der er brug for.
Læringsrapport fra arbejdet med forandringsfortællinger i Aalborg AKTIV 2019-2021
Publikationen udgør et vidensgrundlag, hvor 16 unge, der alle har forskellige erfaringer med hjemløshed, har skabt ny viden om hjemløshed.
Dialogredskab til ledere, medarbejdere og frivillige på væresteder, varmestuer og sociale caféer om, hvordan fokus på forebyggelse og håndtering af voldsomme episoder kan opretholdes og styrkes.
SUS og Rådet for Socialt Udsattes casekatalog, som kan inspirere og danne vidensgrundlag for aktører, der arbejder for at skabe bedre adgang til indflydelse for borgere i socialt udsatte positioner.
Litteraturstudiet indkredser syv principper, som er vigtige at forholde sig til for aktører, der søger at involvere borgere med begrænsede erfaringer med at indgå i demokratiske processer.
Materialet henvender sig til ledere af sociale tilbud, plejecentre og andre steder, hvor der indimellem, jævnligt eller ofte, forekommer voldsomme situationer i samspillet mellem mennesker.
10 pejlemærker, der formidler aktuelt bedste viden til medarbejdere og ledelse i bostøtten, bl.a. med fokus på hvordan hele afsættet for bostøtten må baseres på et tæt recovery-orienteret samararbejde, understøtte borgerens hverdagsliv og sikre sammenhæng og fleksibilitet i borgerens forløb.
Rapporten præsenterer en modelbeskrivelse af, hvordan man kan engagere en bred vifte af frivillige i at være noget for og med unge med afsæt i egne interesser og viden.
SUS har i efteråret 2020 indsamlet erfaringer med at yde rådgivning og støtte til psykisk sårbare borgere under COVID-19. Erfaringerne er samlet i dette inspirationskatalog.
Rapporten præsenterer en metodebeskrivelse af centrale greb, logikker og tilgange i SydhavnsCompagniets arbejde med at skabe et mangfoldigt frivilligmiljø.
SUS har med støtte fra Egmont Fonden kortlagt danske initiativer med fokus på små børns sprog og læselyst
Slutevaluering af projekt Langtidsledige tager teten