Se webinar om Netværk der bærer
Se webinar om Netværk, der bærer, som i fire år har sat fokus på at styrke anbragte børn og unges netværk under anbringelsen.
Læs mereNyskabende samarbejde vil ruske op i børnesyn, involvering og børnesager
Læs merePenge er vigtige, men fællesskab er vigtigere
Læs mereMere lighed i sundhed? Involvér brugerne
Brugerinvolvering er i stigende grad kommet på den offentlige velfærdsdagsorden, også på sundhedsområdet. Men når sundhedsvæsenet involverer, er der en ulighed i den måde, man involverer på - til fordel for de ressourcestærke borgere. Hvorfor sker det? Og hvad kan man konkret gøre for at rette op på uligheden?
Læs mereFagartikel: Forstyrrelse modtages, tak
Børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, kan få bedre chancer for at klare overgangen til voksenlivet ved at gøre de professionelle klogere – sammen med dem.
Læs mereGuide: Godt at huske på, når du involverer
En god involveringsproces handler i bund og grund om at skabe gode møder mellem de involverede og de involverende. Vores erfaring er, at for at gode møder kan opstå, må man være opmærksom på alt det, der (bør) foregå før og efter “konfrontationstiden”. Læs her om nogle af de opmærksomhedspunkter og greb, vi har erfaret kan være hjælpsomme.
Læs mereGuide: 7 gode spørgsmål i en involveringsproces
De konkrete metoder, man anvender, når man vil involvere, er ikke nødvendigvis det vigtigste i processen. Refleksionerne, man gør sig, er mindst lige så vigtige – fra meningen med det hele til hvem, der skal være modtager af den viden, der kommer ud af involveringen. Her kan du se eksempler på de spørgsmål, vi typisk stiller os selv, før, under og efter en involveringsproces.
Læs mereUnges stemmer: Jesper Hvidbjerg Callesen
Mød Jesper Hvidbjerg Callesen, skoleleder, FGU Vest Esbjerg. Han har deltaget i flere involveringsprocesser med unge i Esbjerg.
Læs merePraksisinspiration: Børn og familiers stemmer er med i ord og billeder
Man kan bruge visuelle greb til at få børns stemmer frem – og skabe en samtale mellem den erfaringsbaserede og fagprofessionelles viden. Her er et SUS-eksempel fra praksis.
Læs merePraksisinspiration: Barnet og hospitalsklovnen
Praksiseksempel om at inddrage og involvere børn og børns erfaringer og viden på fra undersøgelse for Danske Hospitalsklovne.
Læs mere
1
2