Mere lighed i sundhed? Involvér brugerne
Brugerinvolvering er i stigende grad kommet på den offentlige velfærdsdagsorden, også på sundhedsområdet. Men når sundhedsvæsenet involverer, er der en ulighed i den måde, man involverer på - til fordel for de ressourcestærke borgere. Hvorfor sker det? Og hvad kan man konkret gøre for at rette op på uligheden?
Læs mereFagartikel: Forstyrrelse modtages, tak
Børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, kan få bedre chancer for at klare overgangen til voksenlivet ved at gøre de professionelle klogere – sammen med dem.
Læs mereGuide: Godt at huske på, når du involverer
En god involveringsproces handler i bund og grund om at skabe gode møder mellem de involverede og de involverende. Vores erfaring er, at for at gode møder kan opstå, må man være opmærksom på alt det, der (bør) foregå før og efter “konfrontationstiden”. Læs her om nogle af de opmærksomhedspunkter og greb, vi har erfaret kan være hjælpsomme.
Læs mereFagartikel: Adgang til indflydelse
Kollektive ungeinvolveringsprocesser er ét bud på, hvordan man kan åbne et rum for, at unge får indflydelse på den viden, de rammer og de indsatser, som påvirker deres liv og deres muligheder.
Læs mereFagartikel: Børn har også stemmer
Børn har ret til at blive hørt og har unik indsigt i, hvordan det er at være et barn i de livsomstændigheder, de er børn i. Men hvad kan man involvere børn i, og hvad skal man være særlig opmærksom på?
Læs mereFagartikel: Undskyld, men må jeg have lov til at lytte til dig?
Komplekse sociale problemer kalder på nye tilgange. Det kræver, at vi bruger øjne og ører og skaber nye rum for dialog. Her er lytning et afgørende greb.
Læs mereFra vildt svært problem – til drømmen om en ø med alle børn i trivsel
Ved at skabe systematiske forandringer i kultur, mindset og organisation og turde tænke i nye baner, kan man angribe og arbejde med vilde problemer lokalt, viser fem års erfaringer fra Bornholm.
Læs mere