NYHED 06.08.2024
Hvordan evaluerer man systemforandringer?
Evalueringsfeltet er i konstant udvikling. Både som evaluatorer og brugere af evalueringer er der behov for, at man følger med tiden og udvikler sig selv og hinanden.
Derfor glæder vi os til at deltage på Dansk Evalueringsselskabs årskonference den 4.-5. september 2024.
Her vil SUS’ evalueringsspecialist Simon Hjortnæs Haugegaard fortælle om SUS’ erfaringer med at skabe systemforandringer og nye veje at gå for evalueringer af komplekse sociale indsatser.
Kvantitative metoder og kompleksitet
”Projektets virkning vil blive dokumenteret med en kvantitativ før- og eftermåling ved projektets start og slut…”
Sådan lyder det ofte, når SUS indskrives i projektansøgninger som evaluatorer, men næsten lige så ofte oplever vi, at målingen ikke egner sig som grundlag for vurdering af de opnåede forandringer.
Gang på gang ser vi, at det er svært at rumme de forventede forandringer inden for et sæt af kvantitative evalueringsparametre – det gælder ikke mindst, når vi evaluerer komplekse og systemforandrende tiltag.
Når fonde og bevillingsgivere kræver kvantitativ effekt-måling, kan det ses som en arv fra New Public Management-paradigmet. Med overgangen til New Public Government (NPG) er der en højere grad af anerkendelse af den komplekse og uforudsigelige karakter, sociale problematikker ofte har.
NPG kalder på andre målemetoder og nye roller og relationer for evaluatorer, som bedre kan indfange kompleksiteten uden at gå på kompromis med behovet for dokumentation af individuelle og organisatoriske forandringer.
Særlige metoder
SUS hilser overgangen velkommen og har allerede gjort sig erfaringer med metoder og evaluatorroller, som vi har erfaret både fungerer til at skabe værdi til projekter undervejs og som greb til at dokumentere forandringer og virksomme mekanismer i indsatser, der adresserer komplekse sociale problematikker.
På årskonferenvcen vil Simon Haugegaard dele ud af vores erfaringer. Hør blandt andet om, hvordan vi arbejder med:
- Metoden forandrings- og læringsfortællinger
- Læringsloop som kollektiv lærings- og udviklingsmodel
- Indsamling og dokumentation af viden og feedback skabt i såvel formelle som uformelle settings
- Metoder til løbende strategisk videns- og erfaringsdeling på tværs af organisationer mhp. at skalere eksisterende og skabe grundlag for nye evalueringsfund
- Involvering af erfaringsbaseret viden i evalueringsarbejde.
Få mere at vide
Du kan læse mere om konferencen og melde dig til via linket her: Dansk Evalueringsselskabs årskonference 2024.
Simon Hjortnæs Haugegaard
Konsulent, sociolog
Mobil 2126 3797 sha@sus.dk